Szparagi

Rynek Wildecki, zaraz obok kościoła znajduje się targ.
Lubię chodzić na targ warzywno - owocowy. Jest w tym coś ciekawego, naturalnego i przyjemnego. Zwłaszcza latem, gdy na drewnianych ladach piętrzą się towary, nasze polskie warzywa i owoce. Te kolory, zapach, ludzie podający towar, sprzedający i kupujący. Taki nasz polski obrazek. Lubie tam robić zakupy. Prawie zawsze. Właściwie dzisiaj był dzień, kiedy było to prawie. Miałam dzisiaj kupić po raz kolejny szparagi, ale zdążyłam się poróżnić z jednym panem na targu. Chciałam kupić zielone, średniej wielkości, a on mi próbował wcisnąć takie całkiem cieniutkie. Poprzednie cieniutkie były strasznie łykowate i musiałam je obierać, co było nie lada wyczynem! Sprzedawca twierdził, że nie wolno ich obierać- że gotuje się je w pięć minut! Co ja wyprawiam z tymi szparagami! Czy on zwariował? Przecież to nie makaron czy chińska zupka! W każdym razie szparagi odłożyłam na jutro, bo straciłam ochotę po tej bezsensownej dyskusji. (Facet nigdy ich nie gotował, ale wie lepiej!) Nawet do zakupów może coś takiego zniechęcić!
W Poznaniu szparagi są dostępne niemal na każdym rogu. Sprzedają je na targu osiedlowym, na rynku Wildeckim, w supermarketach a nawet w centrum przy Starym Browarze. Cena waha się od 3 zł do 4.50. To zależy jak duży jest ten pęczek. Powoli się kończy sezon szparagów a zaczyna truskawek, dlatego warto kupić choćby pęczek dla spróbowania. Posiadają wiele minerałów, dlatego też wyciąg ze szparagów używa się w produkcji kosmetyków! 

Targ warzywno- owocowy na Wildzie. Chociaż można tam kupić nawet skarpetki i bluzy.

Dlaczego tak często w sezonie sięgam po szparagi? Ze względu na smak ale i wiele wartości odżywczych. Te małe zielone czy białe łodyżki awierają znaczne ilości kwasu foliowego ! Są również źródłem przeciwutleniaczy chroniących organizm przed wolnymi rodnikami m.in.: witaminy C, witaminy E, β-karotenu. Dodatkowo składniki te wykazują korzystne działanie na skórę. Co na wiosnę i w sezonie letnim jest nam bardzo potrzebne.Warzywa te zawierają również niewielkie ilości witamin z grupy B (witaminę B1 i B2),  składniki mineralne: wapnia, fosforu, magnezu, potasu, sodu oraz niewielkich ilości żelaza.
Związki chemiczne zawarte w szparagach m.in. asparagina (aminokwas endogenny), działają pobudzająco na pracę nerek i regulują gospodarkę wodną organizmu ludzkiego. Szparagi mają właściwości przeczyszczające i moczopędne. W medycynie ludowej szparagi były używane jako środek tonizujący, uspakajający oraz środek do leczenia zapalenia nerwów i reumatyzmu. Stosowano je również przy zaburzeniach wzroku, bólach zębów i wielu innych schorzeniach.
Wydaje mi się, ze mogłabym jeść je codziennie.Najlepsze są zielone! Polecam. Są wyśmienite. Białe też nie najgorsze. Po ugotowaniu najlepiej podawać je z sosem, rozpuszczonym masełkiem, sosem czosnkowym. Pycha!

Komentarze

  1. zielone im chudsze tym lepsze,pycha nawet nie musisz obierac, moze odrobine:)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty